געגועים למלכות  ציפי הראל
כך שחררתי את ירושלים  ערן דינר
היא חזרה בתשובה / ניתוח מוסיקלי  חגית
היא חזרה בתשובה - מי הקורבן?  אלעד לוי
שיר לשלום - שיר לתרמית  אסנת
רישומי "שיר ארצישראל"  אבי בוחבוט
שיר ההכללות  עדי
"מיוחדת עם רוטבליט"  עריכה: אהוד בן-פורת
מדינת היהודים - ?Happy End  אסנת
הומניסט אמיתי  ערן ריבלין
דרכנו  אלי כפיר

רוטבליט ומדינת היהודים  אהוד בן-פורת
יענקלה רוטבליט בהופעה  אהוד בן-פורת

מיזם פרס ישראל - ליענקלה רוטבליט
יאיר בן־חור








אין שיר ואין שלום עידו אשד / Mooma
היא חזרה בתשובה  ירושלמי תפרן / Ynet
מדבר ברור  יואב קוטנר / גלובס
בלדה לעוזב קיבוץ  רון מיברג / מעריב nrg
כך שחררתי את ירושלים

יש תקליטים שיכולים לשנות את חייך. יש תקליטים שמרגע ששמעת אותם לראשונה אתה יודע, באופן מוחלט ובלתי הפיך שכל מה שחשבת על מוסיקה עומד בפני שינוי דרמטי.
לפעמים התחושה הזאת משותפת להרבה מאוד אנשים, קחו כדוגמא את סרג`נט פפר, או את "פוזי". לפעמים התחושה היא אישית מאוד.

מאת: ערן דינר

לא צריך שהתקליט המדובר יהיה חדש, במקרה שלי עברו יותר מעשר שנים מיציאתו של התקליט לאור ועד שגיליתי אותו אני, לאחר ששמעו יצא אלי זמן רב לפני כן. לא בהכרח מדובר בתקליט מהפכני מבחינה מוסיקלית טהורה. הוא לא חייב להכיל לחנים מהוקצעים או הפקה מלוטשת. אבל תמיד תהיה בו אותה איכות נדירה וחמקמקה, שתקנה לו את מעמדו המיתולוגי. במקרה של התקליט עליו אשתפך בשורות הבאות, לא הלחנים, לא העיבוד ובטח שלא הביצוע הם שהטיסו את האלבום לרשימת הנבחרים של כל הזמנים שלי. כאן אנו מדברים על הטקסטים של יענקל`ה רוטבליט. אולי החזקים והכנים ביותר שיצאו תחת ידו מעולם.

בארבע לפנות בוקר, באופן די מדהים
היה אלי לפתע דבר האלוהים
אמר לי בן אדם, תקשיב אלי טוב:
אתה קונה גיטרה ויוצא אל הרחוב.
אמרתי: אלוהים, סליחה, אתה אלי?
יש רב שגר כאן לא רחוק, גם אלוהים אולי
אמר לי בן אדם, של נעליך פן תמות,
אם באתי עד אליך, אז אין פה שום טעות.
(מעבר יבוק)


כך נפתח האלבום "כך שיחררתי את ירושלים". תקליט מיוחד ויוצא דופן שהקליט יענקל'ה רוטבליט בשנת 78.
רוטבליט מוכר לרוב ככותב, בין שיריו הידועים ביותר תמצאו את "רואים רחוק רואים שקוף", ו"אחרי עשרים שנה" של שמוליק קראוס (שמרבה לעבוד עם רוטבליט). "בלדה לעוזב קיבוץ" של כיף התקווה הטובה, "קפה טורקי", "אני רואה אותה בדרך לגימנסיה" וכמובן (איך לא?) "שיר לשלום", שהוא אולי השיר שאיתו מזוהה רוטבליט יותר מכל שיר אחר שכתב.
כמלחין וכמבצע רוטבליט מוכר פחות, נראה שאת שיריו הנוקבים והביקורתיים ביותר שמר לעצמו ולשני אלבומיו: "כך שיחררתי את ירושלים" משנת 78 ו"מכתבים מבית רביעי" שיצא עשר שנים מאוחר יותר.

עכשיו כשהחיים בעטו בך היטב,
עכשיו כשהמתים קרובים לך ללב,
עכשיו כשגם אתה יודע על כאב,
איך אתה?
(נאום הגבר)


בתקליט כלולים טקסטים מלאי ביקורת חברתית ופוליטית. מעולם קודם לכן לא נשמעו במוסיקה הפופולרית בישראל טקסטים כה חתרניים, שיוצאים כנגד המוסדות המבוססים ביותר בחברה. רוטבליט מתייחס למהפך של 77' ("ובימים ההם קם מלך בארץ וסיעת ליצנים בחצר" - "געגועים למלכות"), למלחמת יום הכיפורים, לשכול ("חשבה על החיים ומה הביאו בשבילה, חמש שנים מאז שבעלה בתעלה" - "טיילת פעם 16"), לסיאוב ולהתנוונות של החברה, לניתוק הרגשי שהאתוס המיליטריסטי כופה ולסטיכיות הכללית של הקיום הישראלי. לא פלא ששירי האלבום זכו להתעלמות גורפת ולא הושמעו ברדיו הממלכתי של אז. אף אחד מהשירים באלבום לא זכה לאורך השנים להשמעות רבות, אולי מלבד "באתי אלייך" - השיר היחיד שבו הרשה רוטבליט לעצמו להשתחרר מעט ולכתוב שיר אהבה תמים ויפהפה.

בניגוד לרושם שעשוי לעלות מהתיאור הנ"ל, דווקא מהבחינה המוסיקלית לא מדובר באלבום בלתי נעים לאוזן. להיפך, מיקי גבריאלוב, שעיבד את שירי האלבום, העניק לו צליל אקוסטי רך וקומוניקטיבי למדי, המחפה במידה רבה על מגבלותיו של רוטבליט כמלחין וכזמר. תחושת אי הנוחות המכוונת המתלווה להאזנה מקורה אך ורק במילים.

היה פעם בית לבן בחולות שרדפו פרדסים.
החושך עלה מן הדיונות, כן, ובמרפסת דלקו פנסים.
הזמן הבשיל תמורות, הו, כן, ונעשו מעשים.
אז למה פותחים את התיק שלך אמא, מה השוטרים מחפשים?
(געגועים למלכות מס. 1 עד 365)


החל מהכותרת (כותרת המשנה היא "אלבום נצחון", איך לא?) ועד לעיצוב העטיפה, התקליט מלא בהתייחסויות ישירות למלחמת ששת הימים, ולמטען הפרטי שנושא רוטבליט מאותה מלחמה. רוטבליט היה מ"מ בכוח שהשתתף בכיבוש העיר, ואיבד את רגלו במלחמה. על עטיפת התקליט נראה רוטבליט יושב לרגלי האנדרטה לזכר חללי חטיבת ירושלים. על צידה האחורי של העטיפה מופיע איור של שלט ועליו הסיסמה המשמשת כמוטו לתקליט כולו: "התדמית היא התרמית".

מצחיק לחשוב הייתי מפקד מחלקה.
אל תשאלו אותי מה היה בחלקה.
בבית עלמין צבאי מספר גוש וחלקה.
תביא את הבקבוק לכאן, הכוס שלי ריקה.
(במקום חוברת לזכרו)


חלק משירי האלבום נכללו גם בסרט "העיט" של יקי יושע, שעסק בתעשיית ההנצחה והשכול והמיתוסים השקריים שמזינים אותה.
האזנה מרוכזת לאלבום אינה חוויה קלה, רוטבליט יודע זאת. לכן בחר שלא לסיים את האלבום עם האף באדמה אלא לתת שבב של תקווה חדשה בקטע הקרוי "שיר לשלום מס` 2" - כאשר חברים רבים - בין היתר דני ליטני, אריק לביא, דודו אלהרר, דני סנדרסון ואחרים - מצטרפים אליו בשיר המשך לשיר לשלום המפורסם.

חפשו שלום, בקשו שלום,
נסו שלום, עשו שלום,
שאו שלום או תנו שלום. אפילו עוד היום!
שלום עושה אותך יפה,
שלום יביא לך ת'תנופה.
תבין יותר את התקופה!
שלום! שלום! שלום!
אהבה, לעולם זה לא ילך בלי אהבה
(שיר לשלום מס' 2)


"כך שיחררתי את ירושלים" יצא במקור בשנת 78 בחברת התקליט חיפה, ולפני כשנתיים ראה סוף סוף אור לייזר עדכני. לגרסת הדיסק צורף שיר חדש - "הללויה" שכתב רוטבליט לאחר רצח יצחק רבין.


ערן דינר מנהל את פורום מוסיקה עברית בנענע


לראש העמוד הכתבה פורסמה בפורום מוסיקה עברית נענע © כל הזכויות שמורות

"כך שחררתי את ירושלים"
פורום מוסיקה עברית נענע
דף קהילת מוסיקה עברית נענע